waarom Facebook of Instagram?

Facebook is het het allergrootste social media platform ter wereld – als we WhatsApp niet meerekenen. Alleen in Rusland, China, delen van Afrika en Indonesië is Facebook niet het allergrootste platform. Hier zie je juist de ‘superapps’ domineren.

Het begon allemaal in 2004, op zijn studentenkamer met zijn Harvard collega’s. Hij wilde het platform eerst Facemash noemen. Later heeft hij dit veranderd in Facebook. Nu is Facebook marktleider. Naast Facebook zijn ook Instagram en Whatsapp ook eigendom van Mark Zuckerberg.Het platform was een van de eerste die ervoor zorgde dat je kon connecten met mensen over de hele wereld en laten zien wat je aan het doen bent.

Waarom zet je Facebook in?

  • Het is het grootste social media kanaal ter wereld en een grote groep mensen is hier nog actief op. 
  • Het is een relatief goedkoop platform met veel targeting-opties en advertentie-mogelijkheden.
  • Perfect voor campagnes in alle fases van de customer journey.

In de feed van Facebook kunnen zowel gebruikers als organisaties berichten plaatsen in de vorm van tekst, video, afbeeldingen, links naar websites, et cetera.

Tot op de dag van vandaag wordt dit sociale media kanaal nog steeds intensief gebruikt, alleen zien we wel een shift in leeftijdsgroepen. De 15-25 jarige maakt meer de shift op dit moment (2021) naar Instagram & TikTok, waarbij de 40+ er juist een stijgende lijn ziet op het gebruik van Facebook. 

Instagram, een platform waarbij kwalitatieve content voorop staat. Het is echt een visueel platform, waarbij het draait om een mooie foto of video.

In 2010 werd Instagram opgericht door Kevin Systrom en Mike Kreiger (later overgenomen door Mark Zuckerberg). Opvallend is de trend dat de generatie 20-35 zich steeds sneller van Facebook naar Instagram verplaatst. Facebook wordt nog wel gebruikt door hen, maar een stuk minder interactief en intensief. Instagram is hier echt booming, vooral met de tijdelijke content (stories).

Stories worden steeds belangrijk, maar sinds kort zie je ook de opkomst van Reels. Korte snackable content is key.

Instagram is dan ook voornamelijk gebouwd voor mobiel gebruik. Meer dan bij Facebook werkt Instagram met ‘hashtags’: je zoekt op bepaalde thema’s of onderwerpen die je interessant vindt, en daar plaats je je foto dan ook bij als die relevant is aan dat thema.

Waarom zet je Instagram in?

  • Het is een perfect kanaal om je product of dienst visueel weer te geven.
  • Je deelt data met Facebook en visa versa, daardoor heb je dezelfde targeting opties.
  • Het bereik op de stories is erg hoog, hier kun je goed werken aan je brand awareness.

Instagram is vooral populair onder de jeugd. Het kent eigen ‘communities’. Denk aan mommy- en food-bloggers, fitgirls en wereldreizigers. Als je veel volgers hebt, valt er zelfs behoorlijk wat geld te verdienen met een ‘insta post’. Volgens het onderzoek ligt het gebruik in de categorie 15-19 jaar het hoogst: 60% gebruikt Instagram. Opgevolgd door 20-39 jaar, daarvan gebruikt 42% het platform.

Geef een reactie